lördag 14 juni 2008

Sommarjobb i Norge!

Eftersom jag just nu är och jobbar denna sommar några 1000 km ifrån mitt hemland Finland så tänkte jag börja blogga så folket hemma håller lite koll på vad jag riktigt sysslar med här i detta underbara land NORGE. 

Yes, jag jobbar alltså som resande promotor i Norge, kommer att resa runt varje vecka till ny stad här i Norge, bl.a till Oslo, Bergen, Ålesund, Bodo, Moirana, Kristiansand m.m. Har redan varit en vecka i Bergen där det var helt underbart. Hade hört att Bergen var Norges regnigaste stad men det stämde tydligen inte alls för vi hade sol och 30 grader hela veckan. 
När jag först kom till Bergen träffade jag min teamledare Lisa, en kanon kul tjej som e precis lika galen som mig ;) Så det var roligt att träffa nån som man kände att man connectade med. Först hade vi introduktion av Face2Face då och jag fick bl.a veta att grundaren av Face2Face (F2F) var även med och grundade skivbolaget som "äger" Rihanna. Så i Rihannas låt "Don't stop the music" där hon sjunger om Face 2 Face , så det är egentligen smygreklam om just detta företag Face2Face. Samma dag var jag även och kollade på hur Lisa och Jaffe (en annan i mitt team) sålde det vi kommer att sälja resten av sommaren då.

Så vad gör vi egentligen i jobbet nudå? Jo, vi står på olika Coop-affärer och "säljer" medlemsskap och medlemskort. Och akkurat nå (hihi) så har Coop samarbete med Netcom (en telefonoperatör här i Norge), så då registrerar vi även ringrabatter åt alla coop-medlemmar. Och vi förlänger även bindningstider för alla Netcom kunder och försöker ibland få kunder att byta operatör från t.ex. Telenor till Netcom. Lönen är helt ok, den går på provision, så om man är bra på att sälja lite mer "svårare" saker då, så kan man tjäna hur mycket som helst.. Men selfölgelig (=självklart, såklart)(lär er lite norska nu på samma gång!) nu i början har det gått lite trögt, men Lisa säger ändå att jag har gjort det bra för att bara ny, för man ska försöka ha 20 salg på en dag och redan 3:e dagen hade jag det! ;) jippii..! 

Annars trivs jag jättebra, har nästan ingen hemlängtan (bara efter familjen och mina underbara kompisar då förstås)! Norge är ett fantastiskt land med obeskrivbar natur och trevligt folk! Tror jag kommer att trivas bra här! Har ju redan nästan gått 2 veckor och hittills har allt gått bra! Har trevliga, utåtriktade och öppna jobbkompisar så dom har jag absolut inga problem att komma överens med! Inte tycker jag heller att det är svårt att bo tillsammans och aldrig få en privat stund. 

Äh, det börjar bli så långt det här inlägget men nu vet ni iallafall lite vad jag sysslar med här! Kommer att uppdatera då jag har tid! :) Nu ska jag ut med mitt team och spisa litt god mat!

Ha det bra och njuta av den sköna sommaren! :)


Ha de! (alla säger alltid "ha de" i slutet av en diskussion eller när man skils åt..! så kom ihåg att vara artiga och säga det när ni är här i Norge!) :)

Inga kommentarer: