måndag 21 juni 2010

Toppenhelg!


...eftersom man tydligen hade sådär roligt ute i Helsingfors så blev det att stanna där ända tills idag, och jag har haft en så otroligt rolig helg! I fredags var vi ute och gjorde Hesas nattliv osäkert, dansade och yrade med massa folk (många "hesa-dajjoo" som var ute och som bjöd på underhållning med sin fina dialekt och uttal. Ex. Va kelaa du nu? Haha, om vi har skrattat åt dem...). Nästa dag var nog den skönaste på länge, jag drog en ca. 4-timmars walk of fame (inte walk of shame nä, that's so 2009.) mitt inne i stan. Måste bara berätta om dagen, den var så flummig och patetisk, haha. Life is a movie som sagt...
Det hela börjar med att jag stiger på spårvagnen som jag tror ska ta mig tillbaks till Vallila men börjar fundera lite när vi åker förbi samma affärer igen som vi åkte förbi för 10 minuter sen -fast åt andra hållet alltså... Stiger av vid salutorget (lät ju som det borde vara relativt centralt så jag borde hitta min rätta spårvagn...), chillar lite på torget, köper jordgubbar, ser och fotograferar domkyrkan med en turistgrupp, ser en jultomte mitt på gatan (??), går in på turistinformationen och pratar rikssvenska för att verka som en svensk dum turist istället för en finsk alkoholist som inte hittar hem, får nya direktioner om spårvagnen, går till hållplatsen där den borde gå ifrån men ser att de såklart bygger om banan så de har flyttat hållplatsen till ett annat ställe. Suckar, tycker att jag förtjänar en fikapaus och sitter och tittar på alla människor som går förbi caféet. Hittar ett annat torg och hoppar denna gång på första bästa spårvagn och frågar om den går till Vallila och det gör den säger chauffören på knagglig svenska. Hoppas på det bästa och kommer faktiskt till den rätta hållplatsen där jag ska stiga av, wohoo. Råkar gå förbi en kyrka där brudparet precis råkar komma ut och alla slänger ris på dem. Jag som älskar bröllop står och tittar på en stund. Sen möter jag upp Cecilia & hennes kompis, vi köper glass, sätter oss i en park och skrattar åt gårdagen och min intensiva dag. Mycket man kan hinna med på bara en dag... Längesen jag haft en dag då jag känt mig så lycklig för ingenting speciellt egentligen.
En timmes powernap på det och vi var redo för kväll nr. 2. Provinssi skippade vi, kändes inte så lockande när det var så dåligt väder. Vi åkte istället på en grillfest hos några bekanta ute i Esbo där det var jättetrevligt med god mat & dryck. Efter det in till stan igen för att besöka Svenska Puben och efter det blev det The Tiger igen, som måste vara den finaste nattklubb jag har sett i hela mitt liv tror jag. Så himla stor och vackert inredd! Definitivt värt ett besök igen nästa gång man besöker Helsingfors.

Inga kommentarer: