torsdag 17 juni 2010

Underbara, älskade finska sommar.

Planen var att lägga mig i en solstol för att eventuellt hinna få lite fräsch färg innan helgens förutspådda regnväder (som tydligen är på väg hit passligt till Provinssi, suck.). Men nej, det hela slutade med att jag redan efter ynka 15 minuter halvt hade förvandlats till en isglass och surt fick gå in och ta på mig en tjock kofta & ullsockor. Ursäkta jag trodde vi befann oss i mitten på juni - men hade tydligen fel. 14 grader och isande vind är väl ända att ta i. Vad hände med den globala uppvärmningen egentligen...

Nåja, hursomhelst så har jag som jag skrev igår bestämt mig för att spendera sommaren här hemma (trots det underbara vädret...). I våras var jag i valet och kvalet mellan att stanna kvar i Stockholm eller flytta hem, men det kändes som att man får mest ut av sommaren här hemma iallafall. Här hemma är allt så lugnt & skönt och allt flyter på av sig själv och man har sina traditioner. Man behöver inte tänka och ta så mycket ansvar som när man bor själv i ett annat land, utan allting löser sig alltid på ett eller annat sätt. Stockholm är säkert som bäst på sommaren, det betvivlar jag inte på, men det är ju som bäst här i Finland på sommaren också. Det som var synd med att lämna Sthlm var ju att på slutet av våren började man känna att "grundstenarna" och tryggheten som krävs i ett liv började falla på plats men då skulle man förstås lämna stället. Vi finlandssvenskar hade vår lilla "sekt" som träffades åtminstone över helgen och man hade alltid någon att ringa som hade tid att träffa en. Man hade kommit över den där tyngsta tiden då det ibland fanns vissa kvällar då du hade ringt alla du kände men alla var upptagna och du var tvungen att vara själv, vare sig du ville eller inte. Därför var det såklart ledsamt att lämna stället där du var på väg att bygga upp ett "nytt liv". Meeeen ingen har ju sagt att man inte kan flytta tillbaks heller. Det var väl främst det jag tänkte när jag bestämde mig i våras, jag kommer hem över sommaren och eftersom jag inte har något som binder mig här så är det ju bara att åka tillbaks i höst om det känns så. Eller åka någon helt annanstans.


1 kommentar:

Sara Backlund sa...

Vi saknar dej här! Skulle bli lyckligast om du bestämmer dej för att komma tillbaka :)