fredag 19 juni 2009

Den idylliska midsommaraftonen



Min midsommarafton i år kommer traditionellt att firas på Solviken, en villa i Kaskö. Där har jag firat midsommar ända sen jag började hänga i Kaskö (bortsett från ifjol när jag var i Norge). Mysigt ställe med en stor brygga ut i havet där alla brukar sitta och grilla och dricka (och oftast spåra ur till sist...) Men bu för det gråa molntäcket, som täcker hela Nordens himmel idag verkar det som. Förstör hela midsommarkänslan!
Förra midsommaren var jag ju i Norge och om jag minns rätt så jobbade vi jättelänge den dagen, för i Norge så firar man ju inte midsommar så där var det bara att stå i oavsett om det var midsommar hemma eller inte..! Men i år ska det firas!

Men varför, jag bara undrar varför kan inte min midsommar få vara en endaste gång lite lik en Pripps Blå reklam? Nåja, om man skulle ta sig till Sverige skulle man väl komma liiiite närmare idyllen, men ända skulle mycket behövas till för att få det som Pripps Blå reklamen där allt är så glatt, rofyllt och harmoniskt.
Här i Finland så hinner ju alla festfirare somna före man ens hinner ställa sillen på borden eller börja koka potatisen. Suck. Men nåja, det är väl bara att acceptera den finska festmentaliteten.

Den här sommaren var ju tanken att jag bara skulle vara hemma i Finland eftersom jag missade den finska sommaren ifjol, men nästa sommar tror jag att jag som länge planerat åker till Sverige för att försöka komma steget närmare min Pripps Blå reklam.

Nu bär det iallafall iväg till Solviken (dock utan sol i år) för att göra det bästa av årets midsommar!

Glad midsommar allihopa!

1 kommentar:

Meri sa...

vadå somna före maten e på bordet ;) du sku måst kom å fir midsommar i björkö så får du va upp 2 dagar i streck om du vill :D:D ;)