söndag 13 september 2009

Back to Sthlm

Sitter på tåget på väg tillbaks till Stockholm från en helgalen och superkul helg i Skåne! Och denna gång väntade jag t.o.m. 7 minuter på tåget..! Framsteg, framsteg...

Jag åkte ju främst dit för att hälsa på Kalle så jag har bott hos honom och hans trevliga och snälla föräldrar. Jag kom fram ganska sent på fredag kväll och Kalle och hans kompis Niklas som jag också känner från Face2Face-tiden i Norge kom och hämtade mig och vi hann bara äta på en restaurang/bar som hette Banken och köra runt lite i Kristianstad, staden Kalle kommer ifrån, före vi avslutade fredag kväll och åkte hem.

Igår började jag och Kalle dagen med en cykeltur i skogen som ledde till förmodligen den finaste stranden jag har sett någonstans i Norden. Man kunde aldrig tro att man bara var i södra Sverige. Det var klarblå himmel, vindstilla och kanske 20 grader i luften! Man skulle t.o.m. kunnat sola på stranden om man velat det. Vattnet var däremot iskallt, men vi såg några friskusar som vågade sig i iallafall..!
Efter det åkte vi in till stan och fikade (och nej, jag har inte börjat prata rikssvenska utan det bara blir vissa ord som automatiskt ändras ibland. Jag försöker faktiskt låta så mycket finlandssvensk som möjligt när jag är här, det är ju för tusan mer exotiskt och speciellt än att försöka smälta in i mängden bland alla andra svenskar!) och kollade runt i några affärer. Sen skulle Kalle vara med och spela en fotbollsmatch så jag följde med och tittade på.
På kvällen förfestade vi hos en Oskar och efter det gick vi på en nattklubb som hette Class, fint ställe men smockfullt! Dessutom hade den bara öppet 12-03, vilket kändes lite stressat. Men kul hade vi iallafall!

Idag har vi bara chillat och ätit pizza (+ diverse andra onyttiga saker...). Det känns som att jag kom typ igår, helgen har gått übersnabbt så det kändes lite sorgligt att lämna Skåneland så fort. Skåne är verkligen ett vackert landskap med trevliga invånare! Ska ladda upp bilder imorgon så ni får se min helg i bilder! :)

Hoppas ni alla haft en kul helg! Imorgon är det back in business (eller training för min del förstås)!

5 kommentarer:

Unknown sa...

Ja, men visst e fika ett bra ord! Ja fortsätter ti använd he schenn så att e kanske sku konn var lite mäjr allmänt småningom. :)
Å va bra att du halder kvar vö finlandssvenskan annårs. Fast ja undrar no hur du kommer ti låt baket hitche åre... Men kämpa på iaf ;) Ja tyckt iaf att ja klara me ganska bra. Fast schenn om dajin va e na klasskompisar som häjlt allvarlit trodd att ja va från Sverige fö att dom tyckt ja tala na slags rikssvensk tå ja egentligen tala häjlt vanlit, haha. Fast he va ju nylänningan (hesabor) så hu mytchy kan man förvänt se åv täj tå. Di verkar itt ti väjt skillna på högsvensk me österbottnisk klang å rikssvensk...
Oj, fölåt fö min langa kommentar. Hoppas allt e bra tide bort - hald oss oppdatera! Puss&kram!

0008 sa...

Lovely att du uppdaterar igen! ;D

Jennifer Adriana Ivars sa...

Kajsa - Jamen he je e jättebra ord tycker ja å! Iställe fö "Ska vi far på å kaffe", kvatå PÅ kaffe?.. :P
Å jomen ja tror faktiskt att e je enklan fö in närpesbo som annors itt talar finlandssvensk så ofta ti haald fast i he eftersom e vaar som han typin åv svensk man buri tal tå man kmr hit, iställe fö naar som annors talar finlandssvensk häjla tidin. Tror e je lättan fö täjj ti vaar influera fortan åv rikssvensk än vi..! Så talar ja ju iaf närpesisk varje dag så itt lär ja glyöm bort mett språk iaf! ;) Men e vill ju vaar nagär "liksom" fö mytchy kanske, hehe... :D

Malin - Kul ti hyör att naar tycker he! :) Ibland känns e som att kva sku nu naar va intressera i va ja sysslar mie om dagan... Men som sagt, va bra om naar tycker e je rolit ti läs! :D

Lina Teir sa...

He häitär it "varje dag" åp Närpes. He smyger se in ätt ol rikssvensk åt gangon... ;)

Mvh Språkpolisen

Jennifer Adriana Ivars sa...

Hahah, nää ja väjt! Men ja säjr nästan aldri.. hm.. väjt itt iens hur (ja skriver itt hör heller..) man stavar... kvalenda(?) dag heller (heller sku man konn skriv helldär å...)! :D Ja tycker itt sjölv att ja talar såde super-närpesisk, ja tror ja talar ganska neutralt å itt megabrätt :D Men he e bra så förstås all vasaboar å licknand ien nalete snabban å enklan ;)