onsdag 8 april 2009

Att bearbeta metall påskplaner...

Haha, måste bara skratta åt hur roligt det låter när man säger att man SMIDER planer! Uttrycket "smida planer" borde man faktiskt använda mer ofta! Det låter så mystiskt... ;)

På tal om att man ska utöka sitt ordförråd hyllar jag www.synonymer.se! Tacka gud för en så bra sida! Jag använder faktiskt sidan ganska så flitigt, antingen för rolighets skull för att kolla upp något ganska så "vanligt" ord (te.x. diplomatisk, moral, empatisk, melankolisk) som man kanske aldrig riktigt förstått 100% vad ordet egentligen betyder och nu vill man ha en riktigt bra förklaring på det.
Eller så kollar jag upp nåt ord som någon besserwisser (ursäkta uttrycket om det är någon av ni läsare som kan varenda ord som följer, då är det tydligen jag som e lite mindre intelligent...) har impat med och frågat dig om du t.ex. någon gång varit i en panoptikon, om du brukar dupera dina vänner, om du har något expektorerande medel hemma eller om du kan något inom dendrologi? Ja... Iallafall visste inte jag vad dom orden betydde förr, men nu kollade jag ju upp dem så nu vet jag! ;) Åh, härligt att lära sig nya saker!

Det som gjorde att jag upptäckte sidan var när en herreman (han var lite speciell med hatt och allt, och jag hade aldrig riktigt pratat med honom förut) en gång tittade på mig och tyckte att jag såg fabelaktig ut där jag satt lite drömmande på en fest och tittade ut över människorna som dansade. Jag skrattade och frågade vad det betydde och han svarade "Jaadu, nu har du nåt att ta reda på...". Så när jag kom hem den kvällen googlade jag in mig på synonymer.se och där beskrev de ordet fabelaktig som sagolik, osannolik, förbluffande, mytisk, vidunderlig, uppdiktad. Ganska så speciell och annorlunda komplimang om jag får säga! Hm, tror kanske jag ska börja ragga med den repliken...
*glider in passligt diskret*
Jag: "Du ser fabelaktig ut ikväll..."
Raggningsoffer: "Öööh, höh. jaha.. va betyder he då..?"
Jag: "Jaadu, nu har du något att ta reda på... ;)" och sen svävar jag bara iväg vidare...

Hahaha, kanske man borde prova på det där någongång! Eller så kanske inte... Tror inte jag skulle kunna vara riktigt seriös när jag ska försöka säga det där på ett mystiskt och drömmande sätt, haha.

Nog med synonymer och uttryck. Igår gjorde jag inte så mycket, var hemma som vanligt. Funktionerar nuförtiden som kock, städerska, chaufför, lärare, barn(ungdoms)vakt, växthusvakt (kollade t.o.m. upp om oljepriset och elpriset har stigit/sjunkit!!! Det ni.) och personlig rådgivare. Sen tvättade jag säkert 15 kg med kläder och handdukar så nu finns det inte ett enda smutsigt klädtyg i hela huset. Mom's gonna love me forever when she sees this...
Men sen var jag ju också och fikade med min kära barndomsvän Kajsa också, jättetrevligt! :) Kajsa e en sån klok och förståndig tjej som alltid har bra råd/åsikter så jag ser alltid framemot att få träffa henne!

Senare kom Iréne på besök och vi började smida påskplaner(haha). Försöker höra efter med vänner och bekanta om de har några trevliga påhitt men det verkar inte som så många har några planer ännu. :/ Som jag pratade med Merituuli tidigare på dagen skulle den idylliska påsklördagen se ut så här: Soligt och fint väder (of course...), börja firandet på någon villa eller liknande och vara där och äta, börja dricka, helst på något ställe med många nya okända människor som man får börja lära känna (och kanske om man har riktigt tur så har någon med sig en gitarr så man får live musik, hehe :P). Sen skulle man kunna "go clubbing" på någon bar senare inpå natten då. Men ja, verkar vara lite svårt med att hitta såna fester just nu.

Kl. 02.07 var Iréne fortfarande här och vi blev sugna på ryttarkaka så då började vi laga en sån. Meeeeeeeen den blev inte så lyckad. Tänk vad ett litet k kan göra. Jag råkade skriva 3dl mjölK istället för 3dl mjöl när vi skulle skriva av receptet!! Vi reagerade ju nog på att den var lite plaskig men sen när den aldrig blev mer "fast" så kollade vi upp receptet igen och kom fram till att vi hade glömt mjölet och lagt i massa mjölk istället, hahah! Så det slutade med att vi satt och åt röran med sked.

Men nu måste jag nog sluta skriva, ingen orkar ju läsa allt herregud! Kanske Meri och Iréne om jag har tur ;)

Till sist så måste jag ju bara lägga in ett youtube-klipp (tycker det e så kul när folk har YT-klipp i sina blogginlägg). Det är musikvideon till "Bag in da box". En svensk galen-fjortis-sommar-låt som man blir helt crazy av! Jag och Iréne flippade nog lite åt den igår och körde den på repeat ca. 53 gånger. Och det roligaste med den är att förut har jag bara hört om "It's a bag in da box". Har ju inte fattat nåt av det så när jag t.ex. sett bilder på facebook där någon håller upp en lådvinsbox och alla pekar på den med stor öppen mun har jag har bara skrattat och tänkt "fan va sjuka människor och sjukt dålig humor alltså...herregud...". Men NUUUU förstår jag ju!! ;)
Varsågod och bli på bra humör och få sommarfeelis!




Undrar förresten om någon förstod tanken bakom min konstiga rubrik..? ;)

3 kommentarer:

Meri sa...

Ja fatta no rubriken ;);)
Klart man orkar läs ti slut... tror detta var ett av de roligaste blogginläggen ja läst så då är de bara bra att det är superlångt!! :):)

Haha började le för mig själv när ja läst om baknings olyckan ;) Men låter som att ni had en roliga natt iaf ;)

Lets hope easter is fun too! å hoppas ja int blir sjuk....:S:S <3<3 / havsvinden

Iréne sa...

Shenn har du no å in trogen läsare ;)

Ja hohho, tror itt vi bakar na mäjr klockon 2 på nattän ;D

Puss&klem (loås kliem till me na norsk shenn nu ;P )!

Jennifer Adriana Ivars sa...

Haha ok, skönt ti hör ;) tack mina två trogna läsare :D Å jaa verkligen, what a night :D måst lag om honde kakon na nu igen iréne, ja ha vuri å ladda opp me nya ingredienser ja nu! :D Kyss&Klem på deg! :D