söndag 22 november 2009

Biljardpalatset, Spyan och lite nöuken in de köuken!


Helgen smygstartade redan i torsdags då jag & M mötte upp Sara och Cami här på Söder och gick till en bar/restaurang som hette Högbergs.

Riktigt mysigt ställe var det. Verkade vara ett populärt ställe med mycket folk, god mat, trevlig personal och mysbelysning. Perfekt dejtställe, lägg på minnet...

På fredagen kom min bästa klasskompis Sara över hit till my hood och vi drack några glas vin. Efter det fortsatte vi till ett ställe som heter Nivå 22 och ligger på Fridhemsplan. Billig öl, 25 kr/flaskan! Lägg på minnet det också...

Vi mötte upp några kompisar på Biljardpalatset och lirade lite (använder med flit vissa rikssvenska ord när jag skriver för att de låter mer trevliga än de finlandssvenska. Så nej, ni kan fortfarande inte börja påstå att jag har börjat prata rikssvenska. Jag kör fortfarande fullt ut med min exotiska finlandssvenska, and I can tell you, it really works.) . Tyvärr var min biljardtekniska sida inte den bästa den kvällen (och ingen nybörjartur hade jag heller), men det var roligt iallafall!

Kolla den där trappan alltså!! Den oändliga rulltrappan typ. Jag gissar på Sthlms längsta rulltrappa. Historien bakom den är att när vi var på väg in mot stan och steg av tunnelbanan och skulle ta rulltrappan upp så hade förstås någon idiot tryckt på stoppknappen till alla rulltrappor så vi blev tvungna att hela vägen upp! En normal trappa med typ 20 trappsteg blir man ju redan andfådd och trött av så föreställ dig 200!!! Jag trodde jag hade bra kondition och lårmuskler men det tar jag tillbaks.

Mitt första intryck av Spybar var riktigt bra. Blandat folk, bra musik och häftig inredning. Jag tror det har varit en stor fin segelskifts lägenhet förut som dom har gjort om till en bar, om man utgår ifrån inredningen. Fint var det på Spyan (bra smeknamn...) iallafall!

Lite julfeelis bjuder ändå El Stocholmo på. Stort plus för den fina juldekorationen på Drottninggatan! Typiskt glammiga och stekiga Sthlm att ha julpynt i form av kristallkronor, haha.

I lördags hade vi också en jättekul kväll @ Spybar. Träffade några trevliga och roliga holländare (bilden ovan) som lärde mig ett och annat på holländska (som jag för övrigt har utnämnt till årets roligaste språk). Vad sägs om "Nöuken in de köuken"? HAHA! Hur roligt låter inte det?! Har ingen aning om hur det stavas men så uttalar man det iallafall. Betydelsen av uttrycket var inte speciellt fint så jag skriver inte ut det här, men om någon är nyfiken på vad det betyder kan ni ju alltid fråga en holländare... Om ni vågar, hehe. Och jag älskar dig betydde "Ek hau fann jau". Romantiskt, va? Jau.
En riktigt internationell kväll igår alltså. Träffade otroligt många personer som hade en eller annan anknytning till Finland också. Alla på världens stockholmsdialekt; - Äru från Gotland eller? - Nej, jag e från Finland..! - Ai, ootsä oikeesti Suomesta? och man bara WHAT?! Sen pratade dom helt plötsligt bättre finska än en själv! Häftigt när det kändes som man nästan pratade mer finska igår än vad man skulle gjort en kväll hemma på Fontana. Världen är liten iallafall och fortfarande finns det tydligen många finnar och svenskar som fastnar för varann.

Under dagens Ica-besök kunde jag inte motstå frestelsen för att köpa knäck. Och mums, det var så värt det! Julen är kommen, hopp tralallalaa...


Imorgon är det skola igen då. Vissa stunder fattar jag inte riktigt vad jag håller på med just nu. Allt känns så overkligt och framför allt annorlunda jämfört med hur mina hittills 20 år har sett ut. Det är en ganska så speciell tid av mitt liv då jag stiger upp en timme tidigare på morgonen bara för att komma till skolan en timme tidigare och stretcha, värma upp och komma i fokus. Jag går i en klass med massa svenskar, gör alla läxor och övningar praktiskt och många dagar känns som en audition mellan alla klasskompisar och du kommer in i någon slags psykisk stress att också du måste lyckas. Och du väljer mellan att antingen satsa allt eller inget. Det är inte varje år i mitt liv som kommer att se ut så har jag känslan av...


Känns helt ok med måndag efter en händelserik men samtidigt skön helg. Första helgen på länge som jag känner att Sthlm verkligen, på riktigt och helt ärligt skulle vara en stad jag kunde bo i för en längre tid. Jag känner att man börjar ha ett litet, litet nätverk och ett litet, litet "ben" att redan stå på här. Men som sagt, jag är ju mitt inne i en lite schizofren del av mitt liv så imorgon gråter jag väl av hemlängtan.


Sov gott alla där ute, den här låten tänker jag somna in till inatt...

Inga kommentarer: