torsdag 26 november 2009

Världens bästa Tom...

...fyller år idag! Och dagen till ära tänker jag göra en liten hyllning till denna omtalade man vid namnet Tom.

Tom är en av mina absolut bästaste bästa vänner. När jag inte vet vad jag ska ta mig till så är det oftast honom jag vänder mig till för att få ett klokt svar. Det är bra att få råd av någon gammal och vis när man själv är ung och dum, hehe... Tom alltid är så förstående, ser saker på ett realistiskt men ändå positivt sätt och är en av de roligaste personer jag känner och som alltid får mig att skratta.
Den bästa stunden med Tom är när vi är hemma hos honom, chillar, skrattar åt mig som orkar äta upp den största kebaben ever typ och sen spelar han gitarr och jag sjunger. På tal om musik är också Tom den mest musikaliskt begåvade människan jag känner. Säg en låt och han spelar den flytande på gitarr eller piano inom max en minut. Och när han lyssnar på en låt kan han säga ackorden direkt typ. Dessutom har han tålamodet att försöka förklara och lära mig när jag också vill bli proffs på att spela instrument. Och alla andra saker för den delen, för han är väldigt allmänbildad vilket är super för mig som älskar att lära mig nya saker hela tiden. Och det bästa med det är att jag kan erkänna om jag inte fattar något utan att han tycker jag är dum.

Jag har inte känt Tom speciellt länge, men jag har tusen minnen av allt vi gjort tillsammans (i det här fallet skulle det vara typiskt Tom att dra något dåligt skämt om vad jag egentligen menar med "gjort tillsammans"...). Men jag pratar om minnen som när vi i somras bara chillade på hans sommarstuga, en gång när jag var så stressad så jag inte klarade av att köra bil och han såklart direkt satte sig bakom ratten och lät mig vila, när han alltid ska insistera på att spela sina dåliga 90-tals "klassiker", alla våra mumsiga tacokvällar, alla de timmar vi har analyserat den invecklade människan ut och in och blivit tokiga för att inte "fler är som oss" (haha), när vi går i affären och han härmar mig med min chipssort, alla skämt han drar som det tar ca. tio sekunder för mig att fatta, när vi är på Sky och dansar världens galnaste dans som om ingen såg, när jag sitter och ser på då han uppmuntar och peppar Julienne till att spela gitarr och våga tro på sig själv, när jag blir förbannad/får panik över något och han alltid på något sätt alltid lyckas lugna ner mig och alla de gånger han orkat lyssna på mig timme ut och timme in...
Och det absolut bästa är att jag kan vara 100% mig själv och ändå veta att han tycker om mig!

Men nu blev ju det här nästan som ett avskeds/begravningstal... Eller som en kärleksförklaring, haha. Men som tur är Tom fortfarande vid liv (fast han ju börjar bli gammal nu så det finns en liten risk...). Nånää, som jag sjöng i min grattisfilm jag hade gjort åt honom idag; "Ja visst ska han leva, ja visst ska han leva, ja visst ska han leva uti hundrade år!"

Här kommer Toms favoritlåt:



"These days - the stars seem out of reach
These days - there ain't a ladder on these streets
These days - are fast, love don't last this graceless age
There ain't nobody left but us these days"



Populär-Tom


Sjung-för-allt-du-är-värd-Tom


Trubadur-Tom


Jag-är-egentligen-jättebarnslig-Tom


Galen-Tom


Posé-Tom


Seriös-Tom



Tack för att du alltid finns där för mig! You're the best.

2 kommentarer:

Lina Teir sa...

Så kva bidar et oåp? Nier åp knä å fri!

Jennifer Adriana Ivars sa...

HAHAHA! :D Jo ja väjt, an je nästan fö bra fö ti va sann faktiskt..! :D