tisdag 5 maj 2009

Gröna fingrar!



Idag har jag haft en riktigt hemmafru-dag (IGEN! And it only gets worse...). Hehe, inte för att jag egentligen tycker det e så "grymt" att kalla sig "hemmafru" längre, e ganska så mysigt att va hemma och plocka och pyssla på och hjälpa mamma (fast jag inte har nåt jobb just nu så ligger jag ju inte bara på soffan hela dagarna heller..! Till någon nytta måste man ju va.).
Och idag testar jag en ny del av hemmafru-livet. Växtpyssel kallar jag den delen. Har ju länge sprungit runt i huset och vattnat mammas blommor och växter och så har jag ju faktiskt egna grönväxter i min lägenhet som jag t.o.m. brukar prata med ("Jamen, e ni törstiga nu igen..?"), haha! Jag tror på det där att växter lever av kärlek och omsorg! Och idag kände jag för att börja ta eget stort ansvar (ganska så stort är det ju... kan väl jämföras med att sköta en katt typ? :P), så jag köpte mig egna örter som jag har sått i en jättefin "örtlåda" och ska nu alltså försöka hålla vid liv. (Kan ju nog hända att de vissnar bort före man hinner ropa "ört!" men...) Köpte basilika, rucola, oregano, persilja, dill, smörgåskrasse och ska också prova få några heta chiliväxter att växa fram! OCH så köpte jag ett apelsinträd (ganska så litet dock) och ett olivträd! Haha, får nu se med de två sist nämnda, e mest skeptisk till dem... Låter lite skumt med att ha ett apelsin- och olivträd att växa i Finlands klimat men vi får väl se.
Egentligen så tror jag faktiskt att jag har in liten "inre passion" för växter och blommor eftersom jag är lite "pysslig" av mig och både mormor och farmor alltid haft gröna fingrar. Så nu är det upp till bevis om jag också kanske har en dold talang! ;) Laddar säkert upp bilder i framtiden om mina försök till liv lyckas! ;)

3 kommentarer:

Sara Backlund sa...

Dehär med blomplantering måst va nånting som ligger i luften nu! Idag ska ja göra mitt andra besök ti plantagen å hämta mera blommor :D Håller på å planterar örter av alla de slag, å ja har aldri vari intresserad av sånt förr :D

Meriiii sa...

jag å vill ha ett apelsinträd :):) Lycka till med örterna osv ;) Blir nog säkert bra...enda man ska göra är ju att vattna dem och ta bort ogräs typ ;b .....jag har inga gröna fingrar! Förra året planterade jag massor med rosor på vår bakgård..först gick allt bra men sedan glömd ja bort di :/ hehe ;)

Jennifer Adriana Ivars sa...

Sara - Jaa, verkligen! Häjlt sjukt! Ha aldri brytt me na extra i na planteras å tårdde blomschå ja heller, men nu idag va ja återigen me papp ti plantagen et växter vi ska planter i trädgårdin! :P Häjlt gälit! Skumt tå man häjlt plötslit ha få infall ti vaar trädgårdsmästar, haha! ;)
Meri - Å jaa, he e jättelite hede apelsinträde å har små apelsiner räjj! :P Supergullit! ;) Men ja e itt säker på om di vaar så värst stor apelsinen tå sjölva träde e så lite.. men kanske, får sii! :) Å haha, glömd bort di, he e he ja fruktar att ja å ska jier! ;P Men time will tell! ;)